تبلیغات
دانشجویان معماری دانشگاه آزاد واحد ایلخچی - مطالعات تكمیلی مربوط به دوره راهنمایی تحصیلی
منوی اصلی
نویسندگان
دوستان
آرشیو وبلاگ
منوی اضافه
  • در حال ساخت
مطالب جدید سایت
گالری

مطالعات تكمیلی مربوط به دوره راهنمایی تحصیلی

مطالعات تكمیلی مربوط به دوره راهنمایی تحصیلی

 

مدارس راهنمایی:
معیارهای ظرفیت:

میزان تراكم دانش آموز در كلاس با توجه به شاخصهای نیروی انسانی مصوب هیات دولت و ظرفیتهای تعیین شده توسط وزارت آموزش و پرورش طبق جدول زیر تعیین می‌شود. همچنین ظرفیت واحد آموزشی با توجه به نسبت جمعیت، در مناطق شهری مضاربی از یك دوره كامل [1] و حداقل 2 دوره و حداكثر 8 دوره كامل در نظر گرفته می‌شود.

[1] - منظور از یك دوره كامل، 3 گروه كامل اول، دوم، سوم می‌باشد

فضاهای مورد نیاز به دو دسته تقسیم می‌شوند:
1-
فضهای بسته یا سرپوشیده
2-
فضاهای باز
فضاهای بسته یا سرپوشیده
این فضاها شامل 5 گروه زیر می‌باشند:
1-
گروه 1: فضاهای آموزشی (تحصیلی)
-
كلاس عمومی (نظری)
-
اتاق علوم (كلاس و آزمایشگاه)
-
كارگاه حرفه و فن (برای پسران) – كارگاه خانه داری، خیاطی (برای دختران)
گارگاه هنر
كارگاه سمعی و بصری 
گروه2  فضاهای پرورشی
كتابخانه 
اتاق فعالیتهای پرورشی 
اتاق مشاور تربیتی و تحصیلی
اتاق مربی ورزش و رختكن دانش آموزان
اتاق بهداشت و كمكهای اولیه
نماز خانه
سالن چند منظوره : ( اجتماعات- سخنرانی- امتحانات- نمایش و فیلم)
3
گروه 3: فضاهای اداری
دفتر مدیر
دفتر معاون یا معاونان
اتاق كاركنان امور دفتری و تكثیر
انبار بخش اداری
اتاق استراحت دبیران
اتاق كار دبیران و ملاقات با اولیای دانش آموزان
4
گروه 4: فضاهای پشتیبانی یا خدماتی
توالت و دستشویی كاركنان
تولات و دستشویی دانش آموزان
آبخوری دانش آموزان
انبار وسایل نظافت و شستشو
انبار وسایل، تجهیزات و لوازم مستعمل
بوفه
آبدارخانه
موتورخانه
توجه: در مدارس به منظور مراقبت از مدرسه، فضایی حدود 40 متر مربع (خالص) برای اقامت خانواده سرایدار در نظر گرفته می‌شود
5
گروه 5: فضاهای گردش
ورودی
راهرو طبقات
راه پله‌های ارتباطی
سطوح زیر ساخت (دیوارها و ستونها)
6
گروه 6: فضاهای ارتباطی
راهروها
پله ها 
گروه 7: فضاهای باز
فضاهای بازی و ورزش
فضای صف جمع
فضای سبز
فضای توقف وسائل نقلیه
فضای تلف شده و غیر مفید

معرفی كلاسهای آموزشی مقطع راهنمایی

كلاس آموزشی

ساختار و سازماندهی كلاس

انواع كلاسها

انواع كلاسها عبارتند از:
1-
كلاس آموزش دروس نظری: فضایی است كه به عنوان كلاس درس شناخته شده باشد و در این فضا دروسی كه تفهیم آنها از طریق خواندن و نوشتن و تكرار مطالب توسط معلم و دانش آموز و كلا تجربه ذهنی انجام می‌گیرد، ‌تدریس می‌شود.
از نظر فضا هویت آن به صورت كلاسهای معمولی با ردیفهای مشخص میز و صندولی و یا میز و نیمكت و تخته سیاه روبروی دانش آموزان و در كنار آن جایگاه معلم می‌باشد.
2-
كلاس آموزش دروس تجربی:‌در این فضا یعنی آموزش دروس تجربی، ‌اصل بر مشاهده عینی تجربیاتی است كه توسط معلم و خود دانش آموز انجام می‌شود. معلم در این فضا اختیار دارد به كمك دانش آموزان شكل و فرم كلاس را متناسب با نوع فعالیت در ارتباط با آموزش هر مورد درسی انتخاب نماید و در هر صورت لزوم برخورد و تبادل فكری بین دانش آموزان را فراهم آورد. در چنین فضایی میز و صندلی ها طبیعتا دارای قابلیت جابجایی و تكثیر و آرایش فضا متناسب با صورتهای مختلف انجام می‌شود. سرانة فضا به ازاء هر دانش آموز نسبت به نوع متناسب با صورتهای مختلف انجام می‌شود. سرانة فضا به ازاء هر دانش آموز نسبت به نوع فضای نظری اندكی بیشتر خواهد شد. باید در نظر داشت كه این سیستم در آموزش پاره‌‌ای از دروس تاثیر به سزایی خواهد داشت. [1]

[1] - در مورد خصوصیت مهم كلاس یعنی انعطاف پذیری در قسمت « مدارس فضای باز» بحث شده است.

مكان قرار گیری
كلاس درس باید در آرامترین مكان قرار گیرد و از سر و صدای بیرون دور باشد. درتسرسی سریع و مناسب به سایر فضاهای آموزشی (از قبیل كتابخانه، كارگاهها، كلاسهای ویژه و…)‌باید برای آن فراهم شود.
بررسی نور در كلاس

مسائلی كه از نظر نور برای دید و مطالعه در كلاس درس با توجه به محیط دید سالم حائز اهمیت می‌باشد، به شرح زیر است:
-
تاثیر نور طوری باشد كه منبع نور در حوزه دید دانش آموز قرار نگیرد.
-
به منظور ایجاد نور كافی در كلاس در صورتی كه پنجره‌های نورگیری در یك سمت واقع شده باشد، ‌سح كل پنجره ها نباید از یك پنجم الی یك هفتم سطوح كلاس كمتر باشد.
-
برای آنكه تاثیر نور خورشید كه منبع نور طبیعی كلاس محسوب می‌شود، بطور مستقیم به كلاس وارد نشود، بكار بردن سایبانهای مناسب از قبیل سایبان بالای پنجره و یا سایبان كركره‌‌ای و جانلی توصیه می‌شود.
برای استفاده از نور مصنوعی باید نكات زیر را در نظر داشت:
-
برای روشن نمودن كلاس درسی ممكن است از نور مستقیم- نیمه مستقیم و یا یكنواخت استفاده نمود.
-
چراغهای سقفی در كلاس باید طوری نصب شود كه خیرگی را سبب نشود و همچنین باید از چراغ مخصوص برای روشن كردن تخته سبز استفاده كرد.
-
حداقل مقدار شدت روشنایی الكتریكی كلاس درس 200 و حداكثر 500 لوكس تعیین شده است.

رنگ

توصیه می‌شود سطح دیوراه‌های كلاس درس از رنگ مات انتخاب شود تا از خیرگی حاصل از انعكاس نور جلوگیری به عمل آید و رنگها نیز محیط دلپذیری برای دانش آموزان بوجود آورد. برای این منظور باید رنگهای آبی كم رنگ، كرم، سبز. خیلی كم رنگ، سفید و بژ را انتخاب كرد. سطح كل كلاس می‌تواند دارای رنگهای سفید، خاكستری و یا به رنگهای روشن چوب باشد

 

دانلود ضوابط و اندازه ها و چیدمان كلاس ها

1.2mb

برای نمایش فایلها فونتهای داخل پوشه را نصب نمایید. 

 


پیوندهای روزانه
نظر سنجی
ابر برچسب ها
پشتیبانی
آمار و اطلاعات
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب ارسال شده: عدد
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :