تبلیغات
دانشجویان معماری دانشگاه آزاد واحد ایلخچی - فروشگاهی بی نام در نجف آباد
منوی اصلی
نویسندگان
دوستان
آرشیو وبلاگ
منوی اضافه
  • در حال ساخت
مطالب جدید سایت
گالری

 
ساختمان مورد طراحی میبایست فضای درونی خاص و به دور از فضاسازی متداول داشته باشد، به علاوه کارفرما هیچ ایده ای در مورد انتظارش از فضای موجود و آنچه قرار است به فروش برساند؛ نداشت!
 
 
فروشگاه بی نام در نجف آباد

معماری نیوز: همانطور که معمار این پروژه، علی دهقانی شرح میدهد: تجربه طراحی فروشگاهی بدون کاربری خاص، یک مورد استثنایی است. ملک آقای حمیدی کارفرمای این پروژه ابعاد و اندازه ای منحصر به فرد داشت.

ساختمان مورد طراحی میبایست فضای درونی خاص و به دور از فضاسازی متداول داشته باشد، به علاوه کارفرما هیچ ایده ای در مورد انتظارش از فضای موجود و آنچه قرار است به فروش برساند؛ نداشت! 

به همین دلیل کار طراحی دشوارتر میشد. اما این همه ماجرا نیست، محیط و بافت بی نظم احاطه کننده این پروژه، محدودیت ارتفاع برای ساخت و محدودیت اقتصادی پروژه همه باید مورد ملاحظه قرار میگرفت.
 
\"\"

ما زمین پروژه را از وسط در محور شمال-جنوب تقسیم نمودیم که به چهار نیم طبقه مجزا قسمت شد و به دلیل محدودیت ارتفاعی تصمیم بر آن شد که قسمت اعظم ساختمان درون زمین ساخته شود. 

لایه های مختلف کف طبقات میبایست بوسیله مسیر حرکتی روان و دید بصری، توجهات را جلب می نمود و به دلیل به صرفه بودن اقتصادی، روان بودن مسیر حرکت تنها از طریق اجرای پلکان امکان پذیر میشد  و به همین دلیل این پله های کم ارتفاع برای طرح مورد توجه واقع شد تا حس مناسب حرکت و حضور در نقاط متنوع در تمام مسیر تا پشت فروشگاه که هدف پروژه بود را ارائه نمایند.
 
\"\"

این هدف که توسط یک نمای بسیار عمیق و گسترش یافته که از ورودی شروع میشد و تا تمام سطوح مجموعه ادامه داشت بوقوع پیوست که  توسط حضور خطوط پر رنگ در پس زمینه ساده و تک رنگ فروشگاه و مسیر این خطوط نور که باعث ایجاد حجم عظیمی از نور شناور از بام تا طبقات زیرین ساختمان میشد، تقویت گشت.

 شکست هایی که در محور و کناره پلکان صورت گرفته باعث از بین رفتن تفاوت حسی ناشی از وجود دیدهای مختلف میشود.
 
\"\"

به گزارش معماری نیوز، کارفرما نمیدانست که آیا یک یا چند فروشگاه خواهد داشت ولیکن توسط تقسیم زمین، وی شانس داشتن 4 واحد مختلف را پیدا نمود. 

ما همچنین حضور پارتیشن های ضروری در کنار پیاده رو را به وی گوشزد نمودیم، و در مواردی که یکی از واحد ها بسته باشد بقیه به فعالیت خود ادامه دهند.

\"\"

 کارفرما معتقد بود نقطه قوت پروژه این است که هنگامی که مشتری برای خرید وارد مجموعه میشود حداقل قادر است از دو طبقه دیگر نیز بازدید به عمل آورد ولیکن علیرغم ارتباط عمیق بصری، هر سطح از دیگری نیز کاملا مجزا است.
 
فاکتور بسیار مهمی که مفهوم اصلی نمای خارجی را شکل داد، محل قرار گرفتن زمین بدون در نظر گرفتن بنای تاریخی مسکونی روبروی زمین بود که این پروژه با آن مواجه شد، زمین در محله ای واقع شده که فعالیت ساخت و ساز در آن بدون توجه به چهره زشتی که این فعالیت ها به این ناحیه از شهر میدهد به شدت در جریان است و بیش از آن این بنای قدیمی نیز متعلق به کارفرمای همین پروژه است.
 
\"\"

 بعد از گفتگو با کارفرما تصمیم بر آن شد بنای تاریخی به حال خود باقی بماند و بعد از احداث ساختمان جدید فروشگاه، یک ارتباط دوجانبه میان معماری این ساختمان ها برقرار گردد. 
 
نمای شفاف شیشه ای فروشگاه و انعکاس ساختمان قدیمی روبرو در بدنه فروشگاه و تماشای تصویری واضح از بنای قدیمی از درون فضای فروشگاه همه قسمتی از این سناریوی طراحی بودند. 
 
\"\"

تصویر از درون این قالب مدرن و پر رنگ قابل مشاهده است و میتواند رکود فضا و محیط را کمرنگ یا نابود گرداند و محیطی شاد و پر نشاط به شهر اهدا بنماید ولو اینکه به کار بردن سازه فولادی برای این طرح بسیار مناسب بود اما به دلیل محدودیت اقتصادی و عرف معمول در منطقه استفاده از سازه بتنی مورد انتخاب قرار گرفت.
 
آقای حمیدی هم اکنون صاحب فروشگاهی است که می تواند در تصمیماتی که او در آینده باید اتخاذ نماید الهام بخش وی باشد. 

\"\"

\"\"

\"\"

\"\"

\"\"

\"\"

\"\"

\"\"

\"\"

\"\"
 
منبع : http://memarinews.com/vdcc10qi.2bqx08laa2.html


پیوندهای روزانه
نظر سنجی
ابر برچسب ها
پشتیبانی
آمار و اطلاعات
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب ارسال شده: عدد
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :